Cum se verifica o baterie care se descarca repede

Sa ne imaginam urmatoarea situatie: vrem sa plecam cu masina, dar motorul nu porneste (demarorul invarte foarte greu sau deloc) sau nu este prezent nici macar contactul electric in bord. Daca am uitat farurile sau alte becuri aprinse, este clar: bateria s-a descarcat din cauza faptului ca nu am fost atenti... dar daca nu am uitat niciun consumator pornit si bateria se descarca des? In acest caz, un consumator ramane activat si consuma bateria. Cum putem depista care este acel consumator?

Pentru aceasta diagnoza este nevoie de un multimetru, un extractor de sigurante (sau patent) si mici cunostinte de electronica.


1) Bateria trebuie incarcata, de preferat in afara masinii (nu recomand metoda "sa primesc curent" cu ajutorul cablurilor de pornire, deoarece in cazul nostru, bateria este consumata din cauza consumatorului activ pe care dorim sa-l depistam).
2) Pornim multimetrul, iar in cazul in care avem o mufa galbena, mutam firul rosu din mufa rosie in mufa galbena. In continuare setam multimetrul pe "A" (amperi... nu microamperi sau miliamperi). In cazul meu, in zona marcata cu "A" sunt mai multe numere si trebuie pusa rotita in dreptul numarului 10.
3) Deconectam borna - de pe baterie si in continuare trebuie sa inseriem ampermetrul pentru a masura curentul care trece in timp real prin circuit. Vom proceda in felul urmator:
  • Firul rosu al multimetrului in fixam pe cablul - de la masina
  • Firul negru al multimetrului il fixam pe borna - a bateriei
In acest moment vedem consumul "la rece" al masinii. Acest consum nu trebuie sa depaseasca 1A, iar dupa cateva minute, nu ar trebui sa fie mai mare de 0.3-0.5A (dupa conectarea bateriei, se activeaza ECU si cativa consumatori, care ar trebui sa se dezactiveze in cateva minute, in functie de dotarile masinii).
4) Presupunem ca avem un consum mare, de 5A. In aceasta situatie, o baterie de 70Ah se descarca complet in 14 ore. Lasam inseriat multimetrul si deschidem tabloul cu sigurante fuzibile (De obicei in stanga soferului sau sub bord. De asemenea, cateva sigurante sunt si in compartimentul motor, acelea protejand circuite care consuma foarte mult curent. Daca consumul "la rece" este foarte mare (15-20A), incepem de la sigurantele din compartimentul motor).
5) Folosind extractorul de sigurante sau patentul, tragem pe rand cate o siguranta din tablou. Daca amperajul afisat pe multimetru nu scade, introducem siguranta la loc si trecem la urmatoarea. Procedam asa cu fiecare siguranta pana cand amperajul afisat scade. In acest moment putem spune ca am descoperit "vinovatul".
6) Pentru ca acel consumator sa nu mai descarce bateria, scoatem siguranta cat timp nu folosim masina. Presupunem ca "vinovatul" este instalatia de iluminare din portbagaj. Circuitul electric trebuie verificat si reparat.
7) In cazul in care toate sigurantele au fost scoase si verificate, iar consumul nu a scazut deloc, problema este mai complicata si masina trebuie verificata de un electrician auto.


Comments