Cum se regleaza culbutorii

La motorul de 1.4 MPI 8V se recomanda reglajul culbutorilor la 60.000 km sau 30.000 km (daca aveti GPL). Pare complicat, dar imediat ce ne apucam de lucru ne dam seama ce usor este. Sculele necesare sunt:
-lere de 0.10 , 0.25 (sau 0.30 daca aveti GPL). Se gasesc la piata sau la orice magazin cu piese auto
-patent (sau o scula speciala, seamana cu un robinet)
-cheie inelara de 10 mm

Pentru inceput, trebuie sa ajungem la rampa culbutorilor. Acesti pasi se gasesc aici: Cum se schimba garnitura de la capacul supapelor.




Suntem gata sa reglam culbutorii. Motorul trebuie sa fie rece, de preferat sa nu fi fost pornit in ziua lucrarii. Procedura este descrisa in manualul de service. La ADMISIE se regleaza 0.10 mm , iar la EVACUARE 0.25 mm SAU 0.30 mm DACA aveti GPL. Metoda cea mai simpla, pe care am folosit-o si eu este "prin basculare", conform imaginii. Recomand sa aveti la indemana un pix si o hartie si sa notati reglajele efectuate.


1) Desfiletati bujiile (nu le fortati tare, aplicati socuri usoare pana se slabesc) pentru a elimina compresia motorului
2) Ca sa rotim vibrochenul avem 2 solutii:
--Ridicam o parte a masinii pe cric, introducem treapa a 4-a sau a 5-a si rotim roata (nu recomand fiindca nu veti avea foarte multa precizie)
--Scoate roata dreapta, tragem putin plasticul care acopera fulia vibrochenului si folosim tubulara de 18 mm ca sa rotim motorul, NEAPARAT in sens orar (sau invers trigonometric)
3) Culbutorii se reagleaza cand cilindrul este in compresie. Motivul logic: profilul camelor admisie/evacuare pentru cilindrul respectiv va fi orientat in jos, deci culbutorii vor avea libertate totala de miscare. Orice metoda se poate improviza pentru a a-i regla, DAR METODA CORECTA ESTE CEA DESCRISA IN MANUALUL DE SERVICE.
4) Pistoanele se pozitioneaza in ordinea aprinderii 1-3-4-2, dar reglajul se efectueaza 4-2-1-3 ; adica:
Rotind motorul, vom plasa cilindrul:
-1 SFARSIT EVACUARE INCEPUT ADMISIE ----> REGLAM 4 (se inchide valva de evacuare si incepe sa se deschida admisia, se poate spune ca se foarfeca culbutorii de pe 1 ; cand 1 este in admisie, 4 este in compresie)
-3 SFARSIT EVACUARE INCEPUT ADMISIE ----> REGLAM 2
-4 SFARSIT EVACUARE INCEPUT ADMISIE ----> REGLAM 1
-2 SFARSIT EVACUARE INCEPUT ADMISIE ----> REGLAM 3

5) Cum efectuam reglajul asupra cilindrului in compresie, folosind lerele:
-ADMISIE: Lera de 0.10 mm se strecoara intre tija supapei si culbutor. Ea nu trebuie sa aiba joc sus/jos deloc, daca o frecam trebuie sa opuna putina rezistenta. Daca lera nu intra, sau are joc, vom slabi piulita culbutorului cu o cheie de 10 mm (inelara de preferat) si vom roti cu patentul surubelul (spre stanga marim distanta, iar spre dreapta o micsoram). Cand pare ok reglajul, tinem fix cu patentul surubelul si strangem piulita, cu simt. Verificam din nou cu lera, daca nu este ok repetam operatiunea. Nu trebuie sa iasa perfect din prima si cel mai important, NU VA GRABITI!
-EVACUARE: analog admisie, cu lera de 0.25 mm SAU 0.30 mm daca aveti GPL
-Trecem la urmatorul cilindru rotind vibrochenul
6) Dupa ce am am efectuat reglajul, recomand sa reluati din nou cei 4 pasi, ca sa verificati ca totul este ok, mai ales daca faceti asta pentru prima data.


In urma reglajului s-a imbunatatit mersul motorului:
-este o idee mai silentios
-vibreaza mai putin, lucru pe care l-am observat imediat: pe portiere am niste CD-uri care intrau mereu in rezonanta, indiferent de turatia motorului, un lucru foarte enervant. Acum, ca prin minune, nu mai vibreaza
-sta mai bine la relanti si se tureaza mult mai usor

Comments